حکم جیب

 
نویسنده : ناصر جعفری - کارشناس ارشد آموزش بهداشت
منبع : اختصاصی راسخون
شکلات، چه و چه و چه. اما امان از جيب خالي! که دلم مي خوادها را به قول رايانه ديليت مي کند يعني به عبارتي حذف مي کند و يک عالمه دليل محکمه پسند رديف مي شود"اين نه، کلسيمش بالاس، کليه سنگ ساز مي شود "شکلات؟" حرفش را نزن چاق مي شي، "اون يکي را هم بي خيال شو ضرر داره" خلاصه مجبوريد بر اساس حکم جيب خريد کنيد و جالب اينجاست که جيب اکثر ما، مثل هم حکم مي کند، ارزان خري!!! چاره اي نيست.
مي دوني من به يک نتيجه اي رسيدم، اون روزها که ما درس مي خونديم، مي گفتند بعضي مواقع ماده اي به نام آدرنالين در خون ترشح مي شود که ضربان قلب و نبض را بالا مي برد، رنگ چهره قرمز مي شود و...
از ما که گذشت اينهايي که تز مي نويسند خوب است روي اين موضوع تحقيق کنند: "رابطه جيب و بروز تظاهرات آدرناليني در بدن در نيمه دوم ماه" فکر مي کنم نتايج جالبي عايدشان بشه!!!
بگذريم، از يخچال گفتيم و اندروني هاي آن. در ويترين اين يخچال ها انواع آب ميوه هاي صنعتي با طعم هاي مختلف هم وجود دارند.
عقلمان حکم مي کند که اينها خيلي ارزش غذايي ندارند، اما دست توي جيب که ميرود ميگي باباجان! آخه اگه اين آب آناناس نبود که طعم آناناس نمي داد؟!!
براي مريض که خوبه؟!!
بعد، سه چهار تا از آنها را مي خريد و در حالي که يک جوري توي دست گرفتيد که همه ببينند، بالاي سر مريض مي رويد، بعد هم با صداي بلند مي گوييد از اين آب ميوه ها بهشون بدين، براشون خوبه ويتامين داره!!! اما توي دلتان اين حرف را باور نداريد زيرا خريد بر اساس حکم جيب صورت گرفته!!
بگذريم، ببينيم اين چيزي که تحت عنوان آب ميوه مي خريم، مي خوريم و به خورد ديگران هم مي دهيم چيه؟
مسئول بخش ميوه و سبزي آزمايشگاه کنترل غذا و داروي وزارت بهداشت هم که مثل خودمون کارمند و انگار حقوق گرفته و خوشحال بود، حاضر شد اطلاعاتش را در اختيار ما قرار دهد.
آب ميوه ها به طور کلي به سه دسته تقسيم مي شوند:

1- آب ميوه هاي 100% طبيعي:

همان آب ميوه اي است که در تمام خانه ها از ميوه هاي موجود فصل تهيه مي شود که بهترين نوع آب ميوه است و تمام خواص ميوه در آن موجود است.
در دنياي صنعتي به دليل تنوع ميوه ها و فراواني آنها و امکان استفاده در فصلهاي ديگر طي عملياتهاي صنعتي آب ميوه را به صورت غليظ تهيه مي کنند که به آن کنسانتره مي گويند.
کارخانه ها در ديگر فصلها بسته به تقاضاي بازرا با اضافه کردن آب، کنسانتره ميوه را به غلظت آب ميوه طبيعي مي رسانند و وارد بازار مي کنند.
در اين نوع آب ميوه هيچ نوع ماده افزودني استفاده نمي شود.

2- نکتارها:

نکتارها از رقيق کردن کنسانتره هاي تهيه شده و اضافه کردن افزودني هاي مجاز تهيه مي شود. ميزان آب ميوه نکتارها حداقل 50% است.
کاربرد مواد افزودني مجاز براي بهبود طعم، حفظ کيفيت و نگه داري محصول است.

3- نوشيدني هاي ميوه اي:

ميزان آب ميوه موجود در نوشيدني هاي ميوه اي حداقل 20% است در حقيقت آنچه مي نوشيد آب ميوه طبيعي نيست بلکه نوشيدني ميوه اي است. از آنجا که ميزان آب ميوه موجود در اين نوشيدني ها کم است طعم آنها به طعم آب ميوه طبيعي نزديک نيست.

سؤال 1: آيا در توليد آب ميوه از ميوه درجه 1 استفاده مي شود؟

پاسخ: خير، يکي از علتهاي ايجاد صنايع جانبي کم کردن ضايعات است، بنابراين هيچ گاه ميوه درجه يک و بازار پسند وارد خط توليد آب ميوه نمي شود، اين بدان معنا نيست که از ميوه هاي گنديده و خراب استفاده مي شود بلکه ميوه هاي ريز و مازاد مصرف و ميوه هاي سالم بدون کپک و آفت مورد استفاده قرار مي گيرند.

سؤال 2: آيا در جريان توليد، ارزش ويتاميني آب ميوه ها حفظ مي شود؟

پاسخ: به دليل حرارتي که در جريان توليد وارد مي شود ارزش ويتاميني آب ميوه ها بسيار کم مي شود و اصلاً قابل قياس با آب ميوه طبيعي تهيه شده در منزل نيست اما از نظر ميزان سلامت محصول و ميزان املاح مشابه آب ميوه هاي خانگي هستند.

سؤال 3: پودرهاي ميوه چيست؟

پاسخ: اين پودرهاي در حقيقت شربت هستند و در طبقه بندي آب ميوه ها قرار نمي گيرند و نبايد به عنوان جايگزين آب ميوه مصرف شوند.

سؤال 4: کيفيت آب ميوه را چگونه تشخيص دهيم؟

پاسخ: بايد مواد متشکله را روي بسته بندي به دقت بخوانيد ذکر مواردي نظير اسيد، شکر، طعم دهنده هاي مجاز خوراکي آب ميوه را از فرم 100% طبيعي خارج مي کند، آب ميوه طبيعي فقط از آب و کنسانتره (آب ميوه غليظ شده) تشکيل شده است.
طبق استاندارد ملي کشور ايران هيچ کارخانه اي مجاز نيست به آب ميوه ها افزودني شيميايي اضافه کند.

توصيه بهداشتي:

هيچ گاه آب ميوه هاي پر زرق و برق را جايگزين ميوه تازه نکنيد نقش ويتامين در تأمين سلامتي قطعي است و آب ميوه هاي مصنوعي ويتامين ندارند.